10 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych

Powiązane artykuły

Elementy, które wpływają na szybkość strony i jak ją poprawić: Kompleksowy przewodnik

‍Jako doświadczony programista internetowy wiem, jak ważne jest posiadanie...

10 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych

Google jest dziś zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową - korzysta z...

Czym jest SaaS (Software as a Service)?

Czym jest SaaS (Software as a Service)?Co to jest...

Co to jest CPM w reklamie cyfrowej?

Co to jest CPM w reklamie cyfrowej? Definicja kosztu tysiąca...

Udostępnij

Google jest dziś zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową – korzysta z niej ok. 95% wszystkich użytkowników w Polsce. Nie jest za to jedyną wyszukiwarką. Inne, mniej popularne wyszukiwarki internetowe istnieją, działają i nieco różnią się od rozwiązań Google. W pewnych zadaniach mogą sprawdzać się nawet lepiej. Polecamy przez jeden dzień korzystać z innej wyszukiwarki niż robisz to na co dzień, dzięki czemu będziesz w stanie odpowiedzieć na pytanie:

czy istnieje realna alternatywa dla Google? 

Lista TOP 10 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na świecie

1. Google

Google działa nieprzerwanie od 1998 roku. Po drodze wyparło inne, popularne w latach dziewięćdziesiątych wyszukiwarki i skutecznie zmonopolizowało rynek. W odniesieniu do danych z marca 2022 roku posiada 92% udziału w globalnym rynku wyszukiwarek. Oznacza to, że 9 na 10 zapytań w Internecie przechodzi przez Google. Dla wielu osób i organizacji, szczególnie firm, obecność w Google w zasadzie równa się obecności w sieci. Ze względu na dominację rynku, usługi optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych domyślnie dotyczą Google.

Najpopularniejsza wyszukiwarka nieustannie się zmienia i zaskakuje. Najważniejsze nowości w Google na przestrzeni lat to:

  • wyszukiwanie grafiki (2001),
  • funkcja „czy miałeś na myśli?” – poprawianie wyszukań (2002),
  • moduł „wiadomości” (2002),
  • mapy (2005),
  • wyszukiwanie video (2005),
  • wyszukiwanie głosem (2008),
  • wyszukiwanie obrazem (2011),
  • tzw. Knowledge Graph (2012),
  • „Wynik zero”, oryginalnie jako „Quick answers (2018),

Czym jeszcze zaskoczy nas Google w przyszłości?

2. Bing

Microsoft, pomimo monopolizacji rynku oprogramowania komputerów PC (system Windows), kompletnie przegapił początek epoki wyszukiwarek internetowych. Inżynierowie z Redmond przez ponad 15 lat (licząc od wystartowania pierwszych wyszukiwarek: Yahoo, Lycos i Infoseek) zastanawiali się, czy warto wejść w ten interes. Jest to z pewnością jednym z powodów dla których z wyszukiwarki Bing korzysta obecnie nie więcej niż 2-3% internautów. Wizualnie Bing mocno inspiruje się Google – wyszukiwarki mają niemalże identyczny wygląd. Pomimo pewnych mankamentów, wychodzących na jaw już po kilku testowych wyszukaniach, nie da się ukryć, że Bing przeszedł długą drogę i jest dziś chyba największą konkurencją dla Google.

3. Yahoo

Największy przegrany wielkiego wyścigu wyszukiwarek. Od 2011 dawny lider stał się portalem, na którym dostępną wyszukiwarką jest… Bing! Teoretycznie Yahoo więc nie powinno znaleźć się w tym zestawieniu, ale odegrało bardzo istotną rolę w historii Internetu – w czasach swojej świetności było domyślną usługą wyszukiwania zasobów w sieci. Yahoo i Bing nawet połączonymi siłami nie zagarniają dziś w sumie więcej niż 5% globalnego rynku.

4. Baidu

Chińskie Baidu, założone w 2000 roku, mimo największego możliwego rynku rodzimego, czyli ponad 1,5 miliarda osób mówiących w języku Chińskim, z których 70% ma dostęp do Internetu, w naszym rankingu zajmuje dopiero 4. miejsce. Choć wyszukiwarka cieszy się sporą popularnością w swojej ojczyźnie, to w skali globalnej nie przekracza progu 2% wszystkich wyszukań.

5. Yandex

W przeciwieństwie do konkurentów, Rosyjski Yandex wprowadza swoje unikalne elementy do wizualnej strony wyszukiwarki. Od favicon w wynikach wyszukiwania do przyjemnego marketu. Niestety brak polskiego interfejsu skutecznie odstrasza wielu użytkowników od korzystania z tej wyszukiwarki.

6. YouTube

Patrząc tylko i wyłącznie na liczbę wyszukań, YouTube powinno zająć drugie miejsce w rankingu. Nie jest jednak typową wyszukiwarką, ponieważ umożliwia dostęp głównie do zasobów wideo. Nie zmienia to jednak faktu, że w serwisie zgromadzono tak ogromne ilości filmów, że użytkownicy szukają za jego pomocą już nie tylko rozrywki, ale również informacji. Na YouTube obecni są nie tylko influencerzy, ale również organizacje i marki, które coraz częściej inwestują w pozycjonowanie na YT swoich produktów, usług czy po prostu treści.

7. DuckDuckGo

To nasz faworyt jeśli chodzi o interfejs, szybkość działania i wyniki. Obecnie pod względem funkcjonalności również nie odstaje od swojej konkurencji. Można powiedzieć, że DuckDuckGo powstało ze złości na Google. Zapewnia anonimowość i w przeciwieństwie do Google nie zbiera żadnych danych użytkownika.

8. InternetArchive

Nie jest to typowa wyszukiwarka, ale archiwum całego internetu. Zaindeksowanych jest tam ponad 300 miliardów stron. Do tego możemy sprawdzić jak dana strona zmieniała się na przestrzeni lat przy pomocy funkcji snapshot. Często korzystamy z tego narzędzia przy analizach SEO stron internetowych. Dzięki Internet Archive jak na dłoni widać zmiany wprowadzone w serwisie, które spowodowały spadek ruchu, lub konwersji. Analogicznie, w przypadku analizy stron konkurencji, możemy dowiedzieć się co spowodowało wybicie się pozycji serwisu.

9. Facebook

Co na tej liście robi Facebook? Cóż.. Gigant z Palo Alto rok do roku zabiera kawałek po kawałku ruch od Google. Bacznie się przyglądamy rozwojowi wyszukiwarki Facebook’a, gdzie po cichu dodawane są kolejne funkcje i agregatory treści połączonych z naszymi preferencjami, historią i tym co mówią (i myślą?) nasi facebookowi znajomi. Nie mniej, Facebook jest obecnie jednym z największych, internetowych zbiorów danych (o nas samych), w którym możemy wyszukiwać istotne informacje.

10. Linkedin

To nie wyszukiwarka, będąca agregatorem różnych danych, lecz najlepsza internetowa baza profesjonalnych kontaktów. W CV niektórzy ludzie lubią pisać więcej niż powinni tak też jest i w przypadku Linkedin, który aż kipi od ekspertów, mówców, coachów i specjalistów w każdej dziedzinie. LinkedIn to przestrzeń dla profesjonalistów, w której obecne są również największe brandy. Można sobie wyobrazić pewne specyficzne sytuacje (np. szukanie pracy lub pracownika), w których skorzystanie z wyszukiwarki LI będzie miało więcej sensu niż skorzystanie z Google.