W tym artykule omówimy szczegółowo najczęstsze obszary copywritingu i różne rodzaje copywritingu, z których korzystają.
Direct Response – copywriting bezpośredni
Direct Response – copywriting bezpośredni to rodzaj pisania, który ma na celu wywołanie określonej reakcji u odbiorcy. Jest to szczególnie przydatne w marketingu internetowym, gdzie celem jest zachęcenie do natychmiastowej akcji, takiej jak dokonanie zakupu lub podjęcie innych działań. Copywriterzy Direct Response starają się skutecznie przekonać czytelnika do podjęcia określonych działań poprzez stworzenie treści, która będzie miała silny wpływ na ich decyzje. Aby to osiągnąć, copywriterzy muszą tworzyć treści, które są atrakcyjne i interesujące oraz mają silny potencjał sprzedażowy.
Copywriterzy Direct Response czasami używają technik perswazyjnych i psychologicznych, aby skutecznie przekonać czytelników do podjęcia określonych działań. Mogą również używać technik storytellingu i narracji, aby opowiedzieć historię produktu lub usługi i zachwycić swoich odbiorców. Wszelkie te techniki polegają na tym, że copywriterzy starają się dotrzeć do emocji swoich odbiorców i sprawić, by chcieli oni podjąć określoną akcję.
To właśnie sprawia, że reklamy bezpośrednie są tak cenne. Firmy mogą zobaczyć, jak dobrze działają ich materiały marketingowe, i mogą je odpowiednio dostosować.
Stwarza to również ogromne zapotrzebowanie na copywriterów, którzy potrafią pisać przekonujące teksty, które pobudzają czytelników do działania. A firmy będą wiedzieć, czy Twoja kopia działa, ponieważ mogą śledzić wyniki.
Jednym z powszechnych rodzajów marketingu bezpośredniego jest długa kopia sprzedaży, drukowana lub online.
Czy kiedykolwiek dostałeś pocztą długi list z opisem produktu lub prośbą o darowiznę na cele charytatywne? A może widziałeś długą stronę sprzedaży produktu online? Oto przykłady długich form copywritingu z bezpośrednią odpowiedzią.
Niektóre inne przykłady projektów copywritingowych z bezpośrednią odpowiedzią obejmują:
- Listy sprzedaży wideo (VSL)
- Katalogi
- Listy dotyczące zbiórki pieniędzy
- Magalogi (promocje w stylu czasopism drukowanych)
- Strony sprzedaży online i strony docelowe
- Reklamy płatne za kliknięcie
- Reklamy online lub drukowane (promocje w stylu artykułów)
- E-maile sprzedażowe
Jeśli jesteś osobą nastawioną na wyniki, która lubi opracowywać argumenty oraz opracowywać komunikaty i pomysły dotyczące sprzedaży, prawdopodobnie spodoba ci się copywriting oparty na bezpośredniej odpowiedzi.
Copywriting B2B
Firmy B2B sprzedają bezpośrednio innym firmom, a nie konsumentom.
Na przykład większość producentów ciężkiego sprzętu będzie sprzedawać swój sprzęt bezpośrednio do magazynów, fabryk i innych przedsiębiorstw przemysłowych. Nie sprzedają się publicznie.
Wielu usługodawców zajmuje się również bezpośrednio innymi firmami, takimi jak usługi kadrowe, doradztwo logistyczne lub szkolenia wewnętrzne.
Firmy B2B mają również tendencję do używania jeszcze większej liczby pisemnych materiałów sprzedażowych niż ich odpowiedniki B2C. Ich produkty i usługi to często bardzo drogie zakupy, które inne firmy muszą dokładnie rozważyć.
Na przykład, jeśli firma rozważa zakup nowego CRM – systemu do zarządzania firmą, może przeznaczyć na to często kwoty przewyższające 100 000zł. Wiele osób w w firmie będzie zaangażowanych w tę decyzję o zakupie, od kierowników, przez doradców, po personel, który będzie korzystał z oprogramowania.
Może to być długi proces, a firmy sprzedające oprogramowanie CRM muszą dysponować obszernymi materiałami marketingowymi, aby wspierać potencjalnych klientów w podejmowaniu decyzji o zakupie.
Copywriting B2B to rodzaj pisania, który jest skierowany do firm i przedsiębiorstw. Copywriterzy B2B tworzą treści, które mają na celu wspomaganie sprzedaży produktów lub usług dla innych biznesów. Copywriting B2B może obejmować różne formy, takie jak artykuły, blogi, e-maile i strony internetowe. Celem copywritingu B2B jest zachęcenie potencjalnych klientów do podjęcia określonego działania – np. zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Aby osiągnąć ten cel, copywriterzy muszą stosować strategie marketingowe i techniki perswazji, aby przekonać czytelników do swoich argumentów.
Copywriting B2B ma szeroki zakres zastosowań w marketingu cyfrowym. Może być używany do tworzenia treści reklamowych, takich jak banery reklamowe i posty na portalach społecznościowych oraz do tworzenia treści informacyjnych, takich jak artykuły na temat branżowego rozwiązań problemu lub porad dotyczących lepszej obsługi klienta. Copywriting B2B może również być używany do tworzenia materiałów edukacyjnych dla potencjalnych klientów oraz do budowania marki poprzez tworzenie autentycznych historii sukcesu dotyczących firmy lub jej produktu/usługi.
Wiele firm B2B potrzebuje równie dużej ilości informacji, aby sprzedawać swoje produkty lub usługi. Niektóre typowe materiały marketingowe B2B obejmują:
- White papers
- Studium przypadku
- Broszury sprzedażowe i karty produktów
- E-książki
- Biuletyny online i drukowane
- Infografiki
- Komunikaty prasowe
- Strony internetowe
- Treści w mediach społecznościowych
- Sekwencje e-maili
- Skrypty do filmów, webinarów i podcastów
Liczba projektów copywritingowych, z których korzystają firmy B2B, stwarza ogromne możliwości dla copywriterów.
Ponieważ produkty i usługi B2B nie trafiają do main streamu, wiele osób po prostu o nich nie wie.
Wykwalifikowani copywriterzy B2B są bardzo poszukiwani i zazwyczaj zarabiają bardzo dobrze.
Copywriting B2C
Firmy B2C sprzedają bezpośrednio konsumentom. Przykładami może być większość firm, z którymi regularnie masz do czynienia, w tym supermarkety i większość innych sklepów stacjonarnych, a także wiele firm internetowych, takich jak Allegro, Zalando lub X-kom.
Branża B2C wykorzystuje pełen zakres materiałów copywriterskich, w tym direct response i content marketing, zarówno w wersji drukowanej, jak i online.
Copywriterzy B2C tworzą treści, które mają na celu zachęcenie ludzi do skorzystania z produktu lub usługi. Copywriting B2C może być wykorzystywany w różnych formach reklamy, takich jak artykuły sponsorowane, posty na blogach i reklamy społecznościowe. Copywriterzy B2C muszą mieć świadomość tego, co dana grupa docelowa chce usłyszeć i jakie słowa będą najbardziej skuteczne w przekonaniu ich do skorzystania z oferty. Muszą oni również mieć umiejętność tworzenia treści, które są interesujące i angażujące dla odbiorców.
Copywriting B2C ma na celu budowanie silnego zaufania między markami a ich klientami poprzez tworzenie treści, które szanują czas i potrzeby odbiorców. Copywriterzy B2C powinni starannie analizować swoje treści pod kontem tego, czy odpowiadają one potrzebom grupy docelowej oraz czy szanują jej czas i pieniądze. Dobry copywriting B2C powinien być napisany w sposób prosty i przejrzysty oraz powinien mocno akcentować wartości marki i jej produktu lub usługi.
Social Media Copywriting
Celem Social Media copywritingu jest tworzenie treści, która będzie atrakcyjna dla użytkowników i zachęcać ich do interakcji. Copywriterzy muszą być świadomi tego, że wiadomości są skracane i przekazywane w formie skróconych postów lub tweetów. Muszą również mieć na uwadze ograniczone pole widzenia użytkowników oraz fakt, że należy zwrócić uwagę na słowa kluczowe i hashtagi.
Większość firm korzysta z więcej niż jednego kanału mediów społecznościowych, aby dotrzeć do swoich klientów.
- Facebook jest zorientowany na konsumentów i wideo.
- Twitter jest używany do tworzenia krótkich, chwytliwych i łatwych do udostępniania treści, dzięki czemu doskonale nadaje się dla firm zajmujących się marketingiem cyfrowym i specjalistów od PR.
- Instagram koncentruje się na świadomości marki i zaangażowaniu odbiorców.
- YouTube, druga co do wielkości wyszukiwarka, koncentruje się na wideo.
- LinkedIn jest używany przez osoby poszukujące pracy i marki do nawiązywania kontaktów, dzielenia się trendami oraz znajdowania pracowników i kontrahentów.
Jako doświadczony copywriter w mediach społecznościowych możesz specjalizować się w jednej lub dwóch platformach lub skupić się na dostarczaniu treści na kilku platformach. Wybór należy do ciebie!
Copywriterzy muszą również zrozumieć specyficzne potrzeby swojego odbiorcy i dostosować treści do odpowiedniego stylu i tonu. Ważne jest również, aby tworzyć treści, które są interesujące i angażujące dla czytelników. Powinny one być napisane w sposób prosty i przystępny oraz powinny zawierać informacje ważne dla odbiorców. Dobry copywriter powinien także umiejętnie wykorzystywać obrazy, filmy lub infografiki do przedstawiania swoich idei.
Copywriting reklamowy
Copywriting reklamowy to rodzaj pisania, który ma na celu wywołanie określonej reakcji u odbiorcy. Copywriterzy tworzą treści, które mają zachęcać do działania i przekonywać do zakupu produktu lub usługi. Muszą oni również zrozumieć swojego odbiorcę i wiedzieć, co go interesuje oraz czego potrzebuje.
Autorzy reklam chcą, aby czytelnicy wykonali określone działanie, takie jak: zapisanie się na listę, pobranie PDF lub zakup produktu. Treść jest zwięzła, pouczająca i pożądana.
Reklamy mają zwykle krótszą formę, ale mogą przynieść duże wyniki Tobie i Twoim klientom. Jeśli rozumiesz głos marki i konkretny problem, którym się zajmujesz, bycie copywriterem reklamowym może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.
Jeśli potrafisz odpowiedzieć na te pytania, możesz napisać skuteczny tekst reklamy:
- Kto jest grupą docelową?
- Na czym polega problem?
- W jaki sposób usługa lub produkt rozwiązuje problem?
- Jakie działania należy podjąć?
Opanowanie tego stylu copywritingu może zwiększyć liczbę klientów i oczywiście zarobki.
Copywriting reklamowy obejmuje tworzenie haseł reklamowych i sloganów. Hasła powinny być krótkie i trafiać prosto do serca odbiorcy. Powinny one być napisane w sposób atrakcyjny i przykuwać uwagę czytelnika. Slogany powinny być unikalne i pozostawać w pamięci odbiorcy na długo po tym, jak opuszczają stronę internetową lub widok ulotki reklamowej. Dobry copywriter musi mieć umiejętności tworzenia skutecznych haseł i sloganów, aby przyciągnąć więcej potencjalnych klientów do marki lub produktu.
Copywriting kreatywny
Copywriting kreatywny może być stosowany do tworzenia treści reklamowych, opisów produktów lub usług, a także do tworzenia stron internetowych. Copywriterzy muszą mieć umiejętność tworzenia skutecznych i interesujących tekstów, aby przekonać czytelników do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Muszą również posiadać wiedzę na temat językowej struktury i technik perswazyjnych, aby ich teksty były skuteczne. Dobry copywriter powinien również mieć świadomość trendów w branżach, w których działa oraz potrafić dostosować swoje teksty do odpowiednich grup docelowych.
Kreatywny copywriter wnosi zabawne, sprytne, dowcipne, wciągające slogany, które pomagają budować markę, sprzedawać produkt lub usługę lub poprawiać wrażenia klienta.
„Just Do It” – Doskonały przykład kreatywnego copywritingu. Od koszulek, przez naklejki na zderzaki, po gigantyczne billboardy w centrach miast — to hasło jest znane na całym świecie. Choć to tylko trzy słowa, każdy wie, jaką markę reprezentuje i jakie produkty są z nią kojarzone.
Kreatywni copywriterzy pomagają zwiększyć świadomość marki, ale mogą też stworzyć idealny biuletyn lub opakowanie produktu.
Znalezienie unikalnych sposobów na opisanie produktu lub marki za pomocą słów to najważniejsza umiejętność kreatywnego copywritera. Oznacza to, że spędzisz dużo czasu na burzy mózgów, aby znaleźć idealną kombinację słów, która przyciągnie uwagę odbiorców.
Digital Copywriting
Digital Copywriting obejmuje różne formy treści, takie jak artykuły blogowe, posty na portalach społecznościowych, e-maile marketingowe i reklamy internetowe.
Cyfrowi copywriterzy tworzą treści na strony internetowe. Pisarz może zostać poproszony o napisanie nowej strony internetowej, poprawienie istniejących stron lub napisanie dodatkowych stron. Często ta kopia jest połączona ze strategią SEO, więc zrozumienie użycia słów kluczowych jest ważne dla klientów.
Oprócz stron internetowych copywriterzy cyfrowi mogą zostać poproszeni o napisanie:
- Krótkie teksty do 500 słów
- Skrypty wideo i chatbota dla doświadczenia użytkownika
- Web3.0, który jest powiązany z krypto i blockchainem
- Blogowanie dla marek w celu podnoszenia świadomości i edukacji
- Posty w mediach społecznościowych w celu udostępniania informacji
- Reklamy do wyświetlania w kanałach społecznościowych
Chociaż każdy z tych stylów jest nieco inny, jako copywriter strony internetowej, wyszukiwarki i wrażenia użytkownika zawsze będą najważniejsze. W jaki sposób wyszukiwarki indeksują strony internetowe oraz w jaki sposób użytkownicy znajdują i wchodzą w interakcje lub korzystają z treści, są przedmiotem zainteresowania copywritingu cyfrowego.
Aby skutecznie wykonywać digital copywriting, należy mieć dobrą znajomość technik SEO oraz umiejętność tworzenia interesujących i angażujących treści. Digital copywriter musi być też dobrym obserwatorem trendów online i potrafić dostosować swoje treści do aktualnych potrzeb odbiorców. Dobry digital copywriter powinien mieć też umiejętności analitycznego myślenia oraz zrozumienia strategii marketingowych firmy.
Copywriting marketingowy
Copywriting marketingowy to rodzaj pisania, który ma na celu wpłynięcie na decyzje zakupowe potencjalnych klientów.
Od świadomości, przez rozważanie, konwersję, lojalność i wreszcie rzecznictwo dla marki klienta.
- Świadomość — klienci nie są gotowi do zakupu, ale wiedzą, gdzie znaleźć produkty lub usługi
- Rozważanie zakupu — klienci dowiadują się więcej o firmie, ale nie są jeszcze gotowi do zakupu
- Konwersja – Klienci dokonują zakupu.
- Lojalność – Klienci nadal kupują od klienta, a nie od konkurencji.
- Ambasadorzy marki — Klienci informują innych o marce, produktach i usługach.
Dowiesz się, jaki jest idealny klient Twojego klienta i jak produkt lub usługa rozwiązuje jego problem. Co sprawia, że potencjalny klient chce kupić produkt A zamiast produktu B? Co jest wyróżnikiem rynku? Następnie twórz treści na całej ścieżce wokół tego, co sprawia, że produkt jest wyjątkowy.
SEO Copywriting
Copywriterzy SEO tworzą treści mające na celu przyciągnięcie ruchu z bezpłatnych wyszukiwań, używając słów kluczowych i wskaźników do wyboru tematów i optymalizacji treści dla wyszukiwarek.
W niektórych przypadkach klienci zapewnią Ci badanie słów kluczowych, a w innych będziesz musiał przeprowadzić je samodzielnie.
Wraz ze wzrostem liczby osób korzystających z usług online zapotrzebowanie na copywriting SEO wzrosło na przestrzeni lat i nie wykazuje oznak spowolnienia.
Dzieje się tak dlatego, że połączenie copywritingu ze znajomością SEO sprawia, że tworzone przez Ciebie treści są idealne dla firm, które chcą przyciągnąć „gotowych do zakupu” klientów.
Copywriting techniczny
Copywriting techniczny może być używany do opisywania produktów lub usług, a także do tworzenia artykułów na temat nowych technologii lub trendów w branży. Może również służyć jako narzędzie edukacyjne, aby pomóc potencjalnym klientom lepiej zrozumieć produkty lub usługi oferowane przez firmę.
Copywriting techniczny wymaga od autora dużej wiedzy na temat danego tematu oraz umiejętności precyzyjnego formułowania myśli. Autor musi mieć świadomość tego, że czytelnik nie będzie miał takiego samego poziomu wiedzy na temat danego tematu co on sam. Dlatego ważne jest, aby copywriter miał umiejętność przekazywania informacji w sposób prosty i zrozumiały dla każdego czytelnika.
Pisarze techniczni tworzą podręczniki procesów i procedur, a także white papers, e-booki i treści stron internetowych.
Umiejętność wyeliminowania żargonu lub terminów technicznych, które powodują, że czytelnicy się potykają, jest niezbędna, aby odnieść sukces jako copywriter.
Copywriting specjalistyczny
Copywriterzy specjalizujący się w tego typu pisaniu muszą mieć głębokie zrozumienie branży, w której działają oraz jej produktów i usług.
Chcemy dać ci przegląd niektórych z najlepszych branż, które zwykle używają dużo treści i pomogły wielu nowym copywriterom rozpocząć karierę.
Dowiesz się, z jakich rodzajów copywritingu korzystają te branże i dla których z nich możesz być zainteresowany pisaniem.
Wszystkie te szerokie branże obejmują zarówno firmy B2C, jak i B2B. Korzystają również z pełnego zakresu copywritingu bezpośredniej odpowiedzi i marketingu treści.
Finanse – W branży finansowej biuletyny drukowane i internetowe na tematy związane z finansam, inwestycjami i przepływem pieniędzy są gorącym towarem. Podobnie jak usługi planowania finansowego, kursy inwestycyjne i inne produkty związane z finansami.
Zdrowie i uroda – Firmy związane ze zdrowiem i urodą również zwykle używają dużo treści do komunikacji. Prawdopodobnie widziałeś wiele promocji sprzedaży wszystkiego, od witamin po maszyny do ćwiczeń, zarówno online, jak i offline.
Samodoskonalenie – rynek samodoskonalenia jako „skoncentrowany na produktach i usługach, które mają na celu poprawę osoby pod względem psychicznym, duchowym, fizycznym lub finansowym”
Moda – Copywriter w branży modowej musi posiadać dobrą znajomość trendów i stylu w modzie, być na bieżąco z najnowszymi kolekcjami i wydarzeniami w branży. Musi też umieć w ciekawy sposób przedstawić produkt, aby zachęcić potencjalnych klientów do jego zakupu. W swojej pracy copywriter modowy często stosuje język emocjonalny i opisowy, aby opisać produkt w sposób przyciągający uwagę, zwracając uwagę na jego zalety i unikalne cechy. Takie opisy mogą być stosowane na stronach internetowych sklepów, w katalogach, w newsletterach czy w innych materiałach reklamowych.